Brug kundecases 10 steder

Samarbejdet med kunderne rummer ofte mange små og store succeshistorier. At få sat ord på et velfungerende samarbejde åbner døre til nye kunder, nye ordrer og øget indtjening. Så et godt råd er at spare på reklamebudgettet og lade positiv omtale af din virksomhed gøre en del af salgsarbejdet.

Af Lone Schrøder Jeppesen, Business:Text

Kundecases er effektiv B2B markedsføring. Tilfredse kunder er jo som bekendt den allerbedste anbefaling af jeres virksomhed. Det handler derfor om at få de gode historier fortalt. Du kan med fordel bruge dem i ti forskellige sammenhænge – både i deres fulde længde, i kortere versioner og i citat-form:

  • websitet
  • nyhedsbrevet
  • kundemagasinet
  • sociale medier
  • kundebesøg
  • salgsmødet
  • gå-hjem-møder
  • konferencer
  • messer
  • årsrapporten

Kundecases synliggør værdien af din virksomheds produkter og serviceydelser. Det giver både eksisterende og nye kunder værdifuld indsigt, nye input og inspiration til nye måder at bruge jeres produkter på. Kunderne inspireres af at læse, hvordan jeres løsninger skaber værdi i forskellige sammenhænge.

Troværdigt og derfor populært
Kunder lægger i højere grad deres lid til andre kunder end til traditionel reklame. Det er derfor ikke uden grund, at kundecases er blevet populære som en del af virksomhedens kommunikation. De har en højere troværdighed end traditionel markedsføring som produktkataloger og annoncer. Det er simpelthen mere autentisk at lade kunderne fortælle, hvordan ens virksomheds viden og løsninger gør deres forretning mere innovativ, effektiv eller konkurrencedygtig. Netop den viden og de løsninger, der gør forskellen.

Få de gode eksempler frem i lyset
Der er stor signalværdi forbundet med referencehistorier – også for kunderne. De er med til at knytte tættere bånd til kunderne og opbygge kundeloyaliteten. Og relationer til kunderne har aldrig været vigtigere. Når kundecases tænkes ind i den strategiske kommunikation og bindes op på virksomhedens mål, vision og værdier, er det effektiv markedsføring. Samtidig er det en prisbillig løsning. Så tag et kig på jeres samarbejde med kunderne med jævne mellerum, og få de gode eksempler frem i lyset.