Social Selling: Har dit indhold værdi for kunderne?

Social Selling: Et vigtigt salgsredskab er kvalitetsindhold, der optager målgruppen, men at få produceret det kan være en udfordring for mange virksomheder.

content handwritten with chalk on a blackboard

Indhold / content, der skaber reel værdi for kunder, medlemmer eller brugere, er noget af det helt centrale i Social Selling. Flere og flere bruger sociale medier som LinkedIn i salgsprocessen til at finde beslutningstagere, starte dialog med potentielle kunder, generere leads, booke møder og dermed fylde pipelinen med de rette personer. Et vigtigt element i Social Selling er evnen til at berige sin målgruppe med f.eks. artikler, hvor din virksomheds ekspertise giver svar på nogle af de spørgsmål, som kunderne, medlemmerne og brugerne har. Værdifuldt indhold kan også være rapporter, videoer, invitationer til seminarer og gå hjem-møder. Eller det kan være tip om interessante artikler og blogindlæg på nettet, der giver god mening at dele med netværket.

Kæl for indholdet
Social Selling vinder frem i B2B salget. Men at få produceret værdiskabende indhold / content er en af de største udfordringer for mange virksomheder. Det kræver tid at producere relevant kvalitetsindhold, som hjælper og inspirerer dine nuværende og potentielle kunder, for der skal kræses for indholdet. Det skal have en så høj faglig værdi, at kunden kan omsætte det til konkrete tiltag i sin virksomhed. Og det skal udspringe af en oprigtig interesse i at give kunden faglig inspiration. Vi vil gerne have relevant viden, der konkret kan bruges i dagligdagen, men vi overstrømmes dagligt med informationer, og tid er en mangelvare for de fleste. Derfor må det ikke være venstrehåndsarbejde, der opfattes som støj. Det bliver nemt et irritationsmoment, og så er der stor risiko for, at man fjernes som connection. Så sæt tid af til at udarbejde indhold med en høj nytteværdi, eller hyr hjælp udefra til det.

Større synlighed
Content marketing er god B2B markedsføring, for det gør virksomheden mere synlig over for en ønsket målgruppe. Det skaber tættere relationer og ambassadører i markedet. Ved at berige med værdifuld viden, løsninger og svar bliver virksomheden opfattet som en kerneressource for nuværende og potentielle kunder, som de får tillid til. Virksomheden skiller sig ud og står stærkere i beslutningstagernes bevidsthed, den dag de står og skal beslutte sig for at købe. Kvalitetsindhold styrker ikke bare brandet, det giver også en særlig konkurrencefordel.

Læg en plan
Et godt råd er derfor, at du får lagt en kommunikationsplan for indholdet og får det organiseret: Hvem vil vi være noget for? Hvilke temaer optager kunderne, medlemmerne, brugerne? Hvilken værdi skal vi bidrage med i deres beslutningsproces? Hvad er vores budskab? Hvad skal vinklen være? Hvem skal udvikle en emneliste over det vigtigste indhold, skrive indholdet og monitorere nettet for relevant stof? Hvordan engagerer du organisationen i det? Social Selling bør tænkes ind i en større kommunikationsmæssig sammenhæng, og indholdet skal hægtes op på og understøtte virksomhedens overordnede mål og værdier. Når indholdet er nøje tilrettelagt, er chancerne for at få succes med Social Selling langt større. For den, der byder ind med det bedste indhold, vinder.

29-08-2014

Af Lone Schrøder Jeppesen, Business:Text