Debatindlæg – dit læserbrev brander virksomheden

En kronik, et læserbrev, et debatindlæg brander din virksomhed. At kommentere erhvervsmæssige vilkår for din virksomhed, nye tendenser og ledelsesdilemmaer osv. fremmer virksomhedens interesser og synliggør den i medierne. Kendskabet til virksomhedens aktiviteter vokser.

Af Lone Schrøder Jeppesen, Business:Text

Enig eller uenig. Få dit budskab ud – skriv en kronik, et læserbrev eller debatindlæg i en af landets erhvervsaviser som Børsen, Jyllands-Posten eller Berlingske.

Når du skriver dit læserbrev, så husk 7 ting:

1: Vinkling: Vælg ét hovedbudskab – læserbreve skal være korte og knivskarpe.

2: Målgruppe og timing. Vil dit læserbrev passe bedst til en bestemt avis, et bestemt tidspunkt?

3: Læserbrevet skal afspejle din tale- og skrivestil og samtidig målrettes læserne. Deres opmærksomhed skal fanges med en kort, præcis og fængende overskrift og en underrubrik.

4: Formen på dit læserbrev kan med fordel være: Påvis problemet, belys årsagen, forklar konsekvensen og anvis en løsning. Udvælg de vigtigste argumenter, mulige modargumenter og gendrivelser af dem. Og underbyg med fakta, eksempler og kilder.

5: Del teksten op i passende afsnit og udstyr dem med fængende mellemrubrikker. Læserbrevet sluttes af med konkrete forslag til handling.

6: Overhold avisens formalia med hensyn til omfang.

7: Giv teksten et sprogtjek, og læs korrektur.

Læserbrevet er klar.

 

Få flere råd til, hvordan du brænder igennem med dit budskab over for din målgruppe og samtidig brander din virksomhed. Og mangler du tiden til at skrive, og skal det være nemt – så lad Business:Text ghost-write dit næste debatindlæg.

Brug kundecases 10 steder

Samarbejdet med kunderne rummer ofte mange små og store succeshistorier. At få sat ord på et velfungerende samarbejde åbner døre til nye kunder, nye ordrer og øget indtjening. Så et godt råd er at spare på reklamebudgettet og lade positiv omtale af din virksomhed gøre en del af salgsarbejdet.

Af Lone Schrøder Jeppesen, Business:Text

Kundecases er effektiv B2B markedsføring. Tilfredse kunder er jo som bekendt den allerbedste anbefaling af jeres virksomhed. Det handler derfor om at få de gode historier fortalt. Du kan med fordel bruge dem i ti forskellige sammenhænge – både i deres fulde længde, i kortere versioner og i citat-form:

  • websitet
  • nyhedsbrevet
  • kundemagasinet
  • sociale medier
  • kundebesøg
  • salgsmødet
  • gå-hjem-møder
  • konferencer
  • messer
  • årsrapporten

Kundecases synliggør værdien af din virksomheds produkter og serviceydelser. Det giver både eksisterende og nye kunder værdifuld indsigt, nye input og inspiration til nye måder at bruge jeres produkter på. Kunderne inspireres af at læse, hvordan jeres løsninger skaber værdi i forskellige sammenhænge.

Troværdigt og derfor populært
Kunder lægger i højere grad deres lid til andre kunder end til traditionel reklame. Det er derfor ikke uden grund, at kundecases er blevet populære som en del af virksomhedens kommunikation. De har en højere troværdighed end traditionel markedsføring som produktkataloger og annoncer. Det er simpelthen mere autentisk at lade kunderne fortælle, hvordan ens virksomheds viden og løsninger gør deres forretning mere innovativ, effektiv eller konkurrencedygtig. Netop den viden og de løsninger, der gør forskellen.

Få de gode eksempler frem i lyset
Der er stor signalværdi forbundet med referencehistorier – også for kunderne. De er med til at knytte tættere bånd til kunderne og opbygge kundeloyaliteten. Og relationer til kunderne har aldrig været vigtigere. Når kundecases tænkes ind i den strategiske kommunikation og bindes op på virksomhedens mål, vision og værdier, er det effektiv markedsføring. Samtidig er det en prisbillig løsning. Så tag et kig på jeres samarbejde med kunderne med jævne mellerum, og få de gode eksempler frem i lyset.