Salgstallene kom i gult

Orifarm har gjort op med den traditionelle måde at markedsføre håndkøbsmedicin på med kampagnen Yellow . I forhold til at tænke reklame har kampagnen udløst et paradigmeskift i branchen. Historisk set har medicinalfirmaer altid markedsført deres produkter på produktfordele. Orifarm er den første, der benytter pris som parameter i markedsføringen. Ikke for at dumpe priserne, men for som noget nyt at fortælle, hvad medicinen koster. Priserne på såvel Orifarms produkter og konkurrenternes produkter er de samme som før. Distributionen er ikke ændret. Salgsstyrken er den samme. Konkurrenterne er de samme. Orifarm har opnået resultaterne udelukkende ved at markedsføre produkterne på en ny måde.

Lyse ideer kommer udefra

De mest visionære kunder har de bedste ideer. Og den mest banebrydende innovation kommer udefra, så derfor bliver det mere og mere populært at holde åbent hus for de skarpeste hjerner. Det kan være guld værd at rette opmærksomheden mod de mest innovative kunder. For de har nogle behov, som resten af markedet ikke har endnu, påpeger Helle Alsted Søndergaard, lektor i Innovation Management ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet. Læs interviewet her side 34-35.

Arbejdslivet efter lean

Lean påvirker ikke i sig selv arbejdsmiljøet. Men måden, som forandringerne indføres på, påvirker i høj grad det psykiske arbejdsmiljø. Lean kræver ledelse, og det er virksomhederne ikke nok bevidste om, viser forskningsprojektet Leanus (Lean uden Stress) fra DTU, hvor i alt ti store og mellemstore virksomheder har medvirket.