Sæt mere frem i butiksvinduet

Kvalitetsindhold på virksomhedens Company Page på LinkedIn betaler sig virkelig, for dine interessenter går efter relevant viden, som de kan dele.

Lav flere statusopdateringer
Af Lone Schrøder Jeppesen, kommunikationsrådgiver

Din virksomhedsside på Linkedin er et butiksvindue. Her kommer jobansøgere, nuværende kunder, nye kunder og branchefolk forbi og kan få et indtryk af, hvad virksomheden har på hylderne.

Men hvad stiller du frem?

Stadig mange virksomheders LinkedIn Company Page bruges kun som opslagstavle for nye job. Og det kræver ikke mange minutter på LinkedIn at konstatere, at der ofte er langt mellem statusopdateringerne. I værste fald står siden tom. Undersøgelsen ”Sociale medier 2014” fra fagorganisationen Lederne konkluderer, at det kun er under halvdelen af de virksomheder, der har en profil på sociale medier, som har formuleret en strategi for den.

På udkig efter relevant indhold
I Danmark er der nu 1,8 mio. brugere på LinkedIn, viser nye tal fra Socialhub. Er virksomheden ikke særlig aktiv, misser den dermed en oplagt mulighed for at involvere og engagere sine brugere, kunder og samarbejdspartnere. Virksomheden bliver mindre synlig og søgbar. Det er essentielt og afgørende at have professionelle netværksrelationer og pleje dem.

Undervurder ikke LinkedIn som kommunikationskanal. Gør din virksomhedsside til et centralt trafikknudepunkt i jeres kommunikation, og gør det med kvalitetsindhold. For vi er på LinkedIn for at få viden. I rapporten The 2014 Professional Content Consumption Report har LinkedIn spurgt knap 3.000 LinkedIn-brugere. Blandt dem svarer 91 procent, at de bruger LinkedIn for at finde og dele relevant indhold. To ud af tre bruger desuden indhold på LinkedIn til at udvide deres faglige netværk og styrke karrieren.

Nyheder og casehistorier vægtes højt
I mange år har jeg løst kommunikationsopgaver for mindre og mellemstore virksomheder i videnstunge brancher. De oplever, at det kan være en udfordring at få produceret værdiskabende og relevant kvalitetsindhold. Det kræver tid. Og hvad er egentlig godt indhold på LinkedIn?

Ja, ifølge LinkedIn-rapporten ønsker 78 procent at holde sig ajour med nyheder i deres branche. Det kan eksempelvis være en præsentation af nye produkter eller omtale af nye projekter eller samarbejdsaftaler. 73 procent gør det for at få nye ideer og spotte trends. Desuden ligger case studier og det at få viden om, hvordan andre virksomheder gør, højt på listen.

Find inspiration
Dine interessenter går altså efter indhold af en så høj faglig værdi, at de kan omsætte det til konkrete tiltag i deres arbejde. Så der skal kræses for indholdet, hvis man vil berige dem. Din virksomhed har stor ekspertise inden for jeres felt, og det vil give god mening at stille noget af den viden frem i butiksvinduet. Det handler om at få den viden i spil og bruge den kommunikationsmæssigt til at gøre jeres kompetencer synlige.

Når man skal udbygge sin virksomhedsside, kan det være en god idé at hente inspiration hos virksomheder, der gør det godt. Se eksempelvis VisitAarhus, der deler nyheder om turismen i Aarhus og om branchen. Eller konsulentfirmaet Pluss Leadership, som versionerer indholdet fra nyhedsbrevet især med fokus på netop videndeling og casehistorier. Her kan man fx læse historien om, hvordan medarbejdere og ledere hos AL Finans i fællesskab har fået en ny strategi 2016-2019 i luften.

På denne måde skaber disse virksomheder et professionelt udtryk udadtil, de øger kendskabet til virksomhedens ydelser, og de plejer relationer til kunder og beslutningstagere.

Hyr hjælp udefra
Der er brug for en rød tråd og en klar strategi for indholdet på virksomhedens LinkedIn-side. Mit råd er at få indholdet tænkt ind i virksomhedens kommunikationsstrategi, så det understøtter de overordnede mål og værdier. Start med at definere målgruppen – hvem er det, virksomheden vil være noget for? Hvilke emner optager dem? Hvilken værdi skal vi bidrage med? Og hvad skal vinklen være? Find ud af, hvad der skal frem i butiksvinduet, så de forbipasserende har lyst til at kigge indenfor.

Ja, det tager tid. Mangler du tiden eller kompetencerne til det, så hyr hjælp udefra til det. Og ja, det koster en sum penge, men tænk på omkostningerne ved ikke at gøre noget. Det allervigtigste er at komme i gang – nu. Kvalitetsindhold på din virksomheds Company Page på LinkedIn er en god investering – dine interessenter vil påskønne det.